Az egészséges konyha #17 “must have” élelmiszere

Egészséges élelmiszereket vásárol a piacon

Bizonyos élelmiszerek beiktatása a napi rutinodba javítja az anyagcserét, emeli az energiaszintet, erősíti az immunitást, növeli a szellemi és fizikai teljesítményt, azaz egyszerűen energetikailag magasabb szintre helyezi a szervezeted. Az ételek hozzájárulnak, hogy egészségesebb legyél, és ellenállóbbá válj a betegségekkel szemben.

Nézzük sorra a konyhában tartandó élelmiszerek listáját. Mi az, amit feltétlen írjunk fel a bevásárló listánkra, ha legközelebb nagybevásárlásra indulunk?

A megfelelő emésztés mindennek az alapja. Enélkül a szervezet nem tudja nem felvenni mindazon értékes tápanyagokat az élelmiszerekből, amiket elfogyasztunk. Ezért az a legjobb, ha ezzel kezdjük a beszerzendő ételek listáját. Nézzük sorra…

1. KEFIR

a természetes probiotikum, az emésztésünk jóbarátja.  Segít a bélrendszer salaktalanításában, felpörgeti az anyagcserét, ráadásul B2-, illetve B12-vitaminban is gazdag. A hagyományos kefirben a tejsavbaktériumok mellett élesztő és ecetsav-baktériumok is találhatók, melyeknek jótékony hatásuk van a vastagbél bélflórájára, kiiktatják a kórokozókat és erősítik az immunrendszert.

2. ZAB

Könnyen emészthetősége és magas rosttartalma miatt előnyös a szervezet számára.

A zab prebiotikus rostot, úgynevezett béta-glükánt tartalmaz, amely támogatja a bélflóra egyensúlyának fenntartását, megtisztítja a vastagbelet a káros lerakódásoktól, táplálja a bélrendszerünkben élő természetes jó baktériumokat, és csökkentheti a koleszterinszintet.

A zabnak tehát egyedülálló egészségügyi előnyei vannak, amelyek miatt érdemes nem figyelmen kívül hagynunk, ha vásárolni megyünk.

3. BORSMENTA TEA

A borsmenta tea segít a puffadáson azáltal, hogy ellazítja és nyugtatja az emésztőrendszert. Megszünteti a székrekedést, a hasi görcsöket, tulajdonképpen valóságos csodaszer az emésztési panaszokra. Mindemellett reggelente egy csésze mentatea revitalizál, élénkít, elűzi a fáradtságot, serkenti az agyműködést, egyszerűen beindítja a napod.

4. TÖKMAG

Amellett, hogy kiváló rost forrás, a tökmag az egyik legjobb természetes magnéziumforrás is, és mint ilyen hozzájárul a minőségi alváshoz. Az alvás az a regenerációs időszak, amikor a szervezet igyekszik “feltölteni az elemeket”, hogy minél teljesebben helyt tudj állni a mindennapokban. Ha nem hagysz magadnak elegendő időt a minőségi pihenésre, akkor egyrészt nem fogsz tudni megfelelően teljesíteni, másrészt könnyebben kimerülhetsz. A jobb alvás érdekében mindig  tartsunk tökmagot a konyhánkban. Szórhatunk belőle vacsorára a salátára, vagy tökéletes kiegészítője lehet a krémleveseknek is.

5. KAMILLA TEA

Lefekvés előtt egy csésze kamilla tea elkortyolása szintén nagyon jótékony hatással bír az álmatlanságra és az enyhe szorongásra.

A kamilla olyan flavonoidokat tartalmaz, amelyek általános nyugtató hatást fejthetnek ki. A kutatások azt mutatják, hogy ez a növény a stressz és a depresszió egyik legjobb természetes gyógymódja. 

6. MATCHA TEA

Ha a hagyományos teákon kívül kipróbálnánk valami újdonságot is, kóstoljuk meg az utóbbi időkben egyre nagyobb népszerűségnek örvendő antioxidáns bombát, a matchát.

A matcha koffeint és egy ún. L-theanine nevű vegyületet tartalmaz, amely speciális kombináció kiváló energetizáló, növeli a koncentrációt, az éberséget ugyanakkor meg is nyugtat, és csökkenti a stresszt is.

Amíg a hagyományos zöld tea elkészítése során a tealeveleket áztatjuk ki, melyet aztán az áztatás végén eltávolítunk a teából, addig a matcha tea esetében a porrá őrölt tealeveleket keverjük el vízzel, és így lényegében teljes egészében el tudjuk fogyasztani. Ennek köszönhető, hogy nem csak a tápanyagok egy része, hanem az összes hatóanyag hasznosulni tud. 

7. FAHÉJ

A fahéjban nemcsak finom, de rendkívül egészséges is. A benne található antioxidánsok, mint pl. a polifenolok segítenek stabilan tartani a vércukorszintet, úgy hatnak, mint az inzulin, ami azt jelenti, hogy segítik a glükózt a véráramból a sejtekbe gyorsabban eljutni, ezáltal hosszan tartó energiát biztosítanak. A kutatások szerint a fahéj szerepet játszhat a szervezet koleszterinszintjének csökkentésében, és remek gyulladáscsökkentő is. Ugyanakkor ne essünk túlzásba vele, mert a túl sok fahéj elfogyasztása mellékhatásokat okozhat.

8 LEVELES ZÖLDSÉGEK

A leveles zöldségek, mint a rukkola, fodros kel, spenót , római saláta nitrátokat tartalmaznak, amelyek javíthatják a vérkeringést. A jobb véráramlás azt jelenti, hogy több energetizáló oxigén és tápanyag jut el minden sejtünkhöz. A leveles zöldségek a magas rost- és csekély kalóriatartalmuknak köszönhetően hozzájárulnak az ideális testsúly eléréséhez és megtartásához, valamint javíthatják az izomfunkciót is.

9. CITRUSOK

A citrusfélék (narancs, citrom, lime, grépfrút) tele vannak C-vitaminnal, ami pedig az egyik legjobb természetes antioxidáns és immunerősítő. 

Fontos tudni, hogy a C-vitamin érzékeny a hőre. A zöldségek C-vitamin-tartalmának mintegy 25%-a egyszerűen megsemmisül már néhány perces főzés vagy gőzölés során.

10. GYÖMBÉR

A gyömbér a bolygónk egyik legegészségesebb fűszere, amely tele van olyan tápanyagokkal, amelyek kimagasló előnyökkel járnak a test és az agy számára. Ez a Kínából származó fűszer-, és gyógynövény antibakteriális hatású, fájdalomcsillapító, gyulladásgátló, segíthet a fertőzések leküzdésében, és erősíti az immunrendszert. 

11. FOKHAGYMA

A fokhagymában található vegyületek, mint például az allicin, harcolnak a rossz baktériumok és a vírusok ellen. Rendszeres fogyasztása továbbá jó hatással van a koleszterinszintre, segíthet beállítani a vérnyomást, és egyes vizsgálatok alapján a vércukorszint stabilizálásában is szerepet játszhat.

12. ÉTCSOKOLÁDÉ

Egy legalább 70%-os kakaótartalmú étcsokoládénak számos, tudósok által is alátámasztott jótékony hatása van. Többek között kiváló antioxidáns forrás, segíti az agy és a szív megfelelő működését és az étcsokoládéban található kakaó flavonoidok csökkenthetik a stresszhormonok szintjét is. A magas kakaó tartalmú étcsokoládé jó forrása lehet az egészséges zsíroknak, rostnak, vasnak, magnéziumnak, mangánnak, cinknek, foszfornak és még számos növényi tápanyagnak. Mindannak ellenére, hogy a nyers kakaó és az étcsokoládé mennyire hatással lehet az egészségünkre, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a töménytelen fogyasztása nem egészséges.

13. OLÍVIAOLAJ

oliva olaj és oliva bogyók
olive oil and olives

Az egyik ok, amiért szerezd be ezt az élelmiszert a konyhádba, az a magas antioxidáns (E-vitamin, polifenolok) tartalma, amely révén képes megvédeni a szervezetet egyes káros vegyületek, az ún. szabad gyökök hatásaitól.Továbbá több nagy tanulmány is bizonyította már, hogy azoknál, akiknek az étrendjében rendszeres az extra szűz olívaolaj fogyasztás, kisebb a szívbetegségek kockázata. Az olívaolaj könnyen emészthető, gyorsan felbomlik az emésztőrendszerben. Használatakor egyetlen dolgot kell csak szem előtt tartani: ha az olívaolajat hosszú ideig, túl magas hőfokon hevítjük (füstponthoz közel), nem csak az ízét, de értékes tápanyagait is elveszíti.

14. BROKKOLI

A brokkolit a legtöbben nem szeretjük, pedig egy nagyon változatos zöldség, amelyet sok étel elkészítéséhez használhatunk.

Alacsony kalóriatartalmú, tápanyagban igen gazdag, magas rosttartalmú étel. Ha diétázol ideális választás köretnek.

C-vitaminban gazdag élelmiszerként a téli megfázásos időszakban különösen hasznos lehet a fogyasztása.

15. VÍZ

Ez nem csak egy mítosz! Ez a tanulmány megállapította, hogy egy hónapon keresztül már napi 8 pohár víz fogyasztása is képes pozitívan befolyásoni a bőr egészségét. Állíts be Magadnak egy napi vízcélt és tartsd hozzá magad. Segítségedre lehet egy folyadékbevitelre rendszeresen figyelmeztető App, amit bármikor le tudsz tölteni a telefonodra, vagy az is megoldás lehet, ha a napi munkavégzés során magad mellé helyezel egy palackot, így garantáltan nem felejted el, hogy innod kell.

Reggel egy éhgyomorra megivott pohár citromos víz “berobbantja a motorokat”, és felgyorsítja az anyagcserét.

16. CÉKLA

A céklában nagy mennyiségben találhatóak értékes vitaminok, ásványi anyagok, valamint antioxidánsok. Nitrátokat tartalmaz, amelyek természetes módon fokozzák az energiát azáltal, hogy kitágítják az ereket az izmok jobb vérellátása érdekében. A cékla így javítja az erőnlétet és a teljesítményt, ezért érdemes fogyasztani akár komolyabb fizikai igénybevétel előtt is.

17. AVOKÁDÓ

Az avokádó nagyon gazdag tápanyagokban A, B-komplex, C, D, H, K vitaminokban és kiemelkedően sok E vitamint tartalmaz. Ásványi anyag tartalma is magas, található benne kálium, vas, foszfor, magnézium, kalcium, nátrium és kitűnő antioxidáns hatása is van.

Az avokádót nyersen kell fogyasztani, megfőzve elveszíti vitamintartalmát. Legegyszerűbb, ha felszeljük, sózzuk, borsozzuk és pirítós kenyérre tesszük.

Az avokádó akkor finom és kezelhető, amikor már enyhén puhának érezzük. Az éretlen avokádó íztelen, a túlérett húsa pedig megbarnul.